Najčastejšie dovážané autá a ich riziká
Doviezť si auto nemusí byť vždy výhra aj keď všeobecný názor medzi ľudmi panuje taký, že napr. nemci sa lepšie starajú o svoje autá, opravujú ich v autorizovanom servise s originálnymi súčiastkami a jazdia iba po nových cestách. Čo z časti môže byť pravda keď si ako protiklad predstavíme modelovú situáciu, kedy vlastník Jano z Hornej Dolnej servisuje svoju striebornú jednotkovú oktáviu 1.9TDI PD výhradne u suseda v stodole s použitím poľských dielov starline z autokelly. Lak umýva iba wapkou z Kauflandu, kde namiesto kvalitného autošampónu s vyváženým PH používa jar na riad. V aute preváža zemiaky a ťažké špinavé náradie, čo si odskáče interiér a podvozok. Ak treba nejakú podvozkovú súčiastku vymeniť, mení sa vždy iba jedna strana, lebo druhá ešte sezónu pojazdí …. Pri predstave takéhoto auta je dovoz jednoznačne výhodnejší alebo nie?
Dovozom áut sa naviac zaoberajú ako fyzické osoby tak aj firmy. Je to ich živobytie takže z nákupnej ceny si pridajú vždy nejakú maržu. Sú čestnejší aj menej čestní. Ak si však vyberiete dovoz prostredníctvom skúseného človeka, ktorý Vám nájde dobrý kúsok je to určite dobrá investícia.
Škodovky
Dovoz škodoviek zo zahraničia (na západ od ČR) sa nevypláca. V zahraničí sú autá značky škoda skôr nižší štandard. Majú ich manažéri alebo díleri v nižších výbavách, kde sa servisné intervaly preťahujú ako sa len dá alebo sa nich rovno zabudne. Ak chcete škodovku hľadajte na slovenskom alebo českom trhu.
Volkswagen a passat
Slovenský evergreen je po škodovke hneď VW. Obľúbenému modelu passat sa teší množstvo ľudí. Pozor si však treba dať na stočené autá z operatívnych lízingov. Takéto lízingu majú obmedzený nájazd km, po presiahnutí limitu sa pripláca. Preto si niektorí radšej dajú stočiť kilometre na odometri a takto ich to vyjde lacnejšie. Pozor si treba dať aj na jazdenky od taxikárov. Ideálne je mať po ruke niekoho s kvalitnou diagnostikou. Ak je dlhodobá priemerná rýchlosť pod 30 km/h (pod 20 km/h je to už extrém) črtá sa problém. Priemerná rýchlosť by mala byť aspoň v hodnotách 40 – 50 m/h.
Ford mondeo a focus
Treťou najobľúbenejšou značkou dovážaných áut je Ford. Obľúbené modely focus a mondeo. U Fordov sa väčšinou stretávame so zanedbaným servisom a pretiahnutými intervalmi na výmenu oleja čo môže byť pre tieto motory kritické priam až deštrukčné. Najrizikovejší je dovoz z Talianska.
Prémiovky a AUDI
Ďalšie v poradí sú prémiovky BMW, Mercedes a Audi. Kto by nechcel komfortné a pohodlné auto za zlomok nákupnej ceny. Výbavou nabité prémiovky však môže skrývať mnoho investícii, ktoré sa začnú ozývať práve po kúpe auta. Pozor si treba dať na automatické prevodovky a intervaly výmeny oleja.
Opel a francúzske autá
Platí to isté ako pri Fordoch. Objavuje sa časté zanedbávanie údržby. Motory a technika je však navrhnutá solídne, kde by Vás nemali čakať nijaké strašiaky.
Náklady spojené s dovozom
Počítajte s tým, že ak si plánujete doviesť auto bude Vás to stáť viac ako kúpa auta na Slovensku. Prvý náklad je za dovoz auta pre sprostredkovateľa ak sa teda neodhodláte k nákupu na vlastnú päsť. Ďalej počítajte s nákladom na prevozné značky a s nasledujúcou kontrolou originality KO. Ďalej na scénu prichádza STK a emisná kontrola. Prihlásenie auta a ŠPZ si tiež vypýtajú peniaze. Nezabúdajte, že pre prihlásenie je nutné mať uzatvorenú zákonnú poistku PZP, ktorá tiež niečo stojí. Ceny PZP si môžete overiť aj online prostredníctvom nástroj PZP kalkulačka. Rovno ju môžete cez internet aj uzavrieť a ušetriť tak peniaze a najmä čas.